De grote hausse in adaptieve mode 2020

07 | 03 | 23

De grote hausse in adaptieve mode 2020

De wereld verrast met adaptieve mode Al enige tijd bestaat 'adaptieve mode' als een kortetermijnoplossing door kleding aan te passen voor mensen met een handicap of chronische aandoening. Op dit moment is modieuze kleding voor consumenten met een handicap ernstig over het hoofd gezien, omdat de meeste items zijn ontworpen voor functionaliteit in plaats van algemene stijl. De [...]

De wereld verrast met adaptieve mode

Adaptieve mode bestaat al enige tijd als een kortetermijnoplossing door kleding aan te passen voor mensen met een handicap of chronische aandoening. Op dit moment is modieuze kleding voor consumenten met een handicap ernstig over het hoofd gezien, omdat de meeste items zijn ontworpen voor functionaliteit in plaats van algemene stijl.

De lancering van modieuze adaptieve mode

De eerste mainstream merken lanceerden hun nieuwe, ultra-stijlvolle, adaptieve modelijnen met de nieuwe inclusieve boodschap 'mode is voor iedereen'. Enkele van de koplopers waren Tommy Hilfiger en X Zendayah die 10 adaptieve stijlen lanceerden op de New York Fashion Week in september 2019 en een historisch moment in de mode-industrie creëerden dat een gapend gat scheurde dat klaar was om gevuld te worden door veel meer merken die een adaptieve lijn wilden creëren.

Waarom nu? De psychologie van mode

Het lijkt erop dat deze boodschap nog maar net begonnen is, want Mindy Scheier, de oprichtster van Runway of Dreams, liep voorop in de revolutie door tijdens haar Tedtalk in 2018 de betekenis van Enclothes Cognition te onthullen.

Ze legt uit dat kleding iemands stemming, gezondheid en gevoel van eigenwaarde kan beïnvloeden, en dat er nu een wetenschappelijk erkende term 'Enclothes Cognition' is. Dit is wanneer het samen voorkomen van twee factoren, de symbolische betekenis van kleding en de fysieke ervaring van het dragen van de kleding correleren met hoe iemand zich voelt over zichzelf.

De missie van Runway of Dreams is om de mode-industrie te leren dat er aanpassingen gemaakt kunnen worden aan een gemeenschap die nog nooit bediend is.

De groei van adaptieve mode voortzetten

Na de geweldige lancering van adaptieve mode merkte het wereldwijde modezoekplatform Lyst op dat het aantal zoekopdrachten naar adaptieve mode met 80% toenam, waaruit blijkt dat de markt er altijd al is geweest en zeer welkom is, en nu we op weg zijn naar 2020 zien we steeds meer adaptieve modemerken in de schijnwerpers staan, zoals Kintsugi Clothing, Zappo Adaptive, Bra Easy, Rollitex, Iz Adaptive by Izzy Camiller en CUR8ABLE, waaronder wij hier bij Ribcap.

Samen promoten we niet-stigmatiserende modieuze kleding die inclusief en aanpasbaar is om te voldoen aan de behoeften van mensen met een handicap.

Wat is de volgende stap voor adaptieve mode?

Als we 2020 binnenstormen, zal de aanpasbare mode zeker groeien door stijlvolle en functionele kleding naar de massa te brengen. Ook wij, hier bij Ribcap, delen dezelfde kernvisie om gelijkheid te bieden aan iedereen en om de groei van de markt voor adaptieve mode voort te zetten, een markt die voor iedereen toegankelijk is.

Bekijk onze zeer modieuze veiligheidshelmen hier.

 

Geschreven door Leanne Coop